ביטוח נגד רעידת אדמה כבר יש לכם?

הליך של אישורי תמ"א הוא ארוך, מסורבל ומתיש. יש מי שהייאוש יגרום לו לפרוש ולוותר, אבל מה המיואשים יעשו כשתהיה רעידת אדמה?

בעקבות רעשי האדמה שהתרחשו לאחרונה בצפון, יואב מורן, בעלים ומנכ"ל חברת קרן נדל"ן המתמחה בפרוייקטי תמ"א 38/2, משתף את מערכת נדל"ן קום על האמת והקשיים של תכנית התמ"א. 

 

בעקבות רעשי האדמה שאירעו לאחרונה  בצפון, ישנם יותר ויותר מומחים המזהירים מפני  רעש אדמה גדול העתיד לפקוד את ישראל. לדברי המומחים אין זו שאלה של 'אם' תתרחש רעידת אדמה בעוצמה חזקה, כמו 'מתי זה יקרה. לפי הסטטיסטיקה, אנחנו צפויים לרעש כזה בין מחר בבוקר לבין עוד 20 שנה.

 

 

דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום קובע כי בתרחיש רעידת אדמה חזקה בישראל יהרגו כ- 7,000 בני אדם ו-170 אלף ישראלים יישארו ללא קורת גג.

מנגד, אנחנו הישראלים חסידי האמרה "יהיה בסדר",  אך ביום שבו תקרה רעידת האדמה הגדולה, כולם יגלגלו עיניים ויחפשו אשמים.

 

כחלון לבטח יגיד שאלו הקבלנים תאבי הבצע שלא בנו דירות כי לא רצו, הרשויות יטענו כי הקבלנים לא הגישו  את האישורים הנדרשים, פיקוד העורף יאמר את שלו והאשם יושת גם על תושבי הבתים הרבים עם שכניהם ולא מסכימים על תנאי הסכם התמ"א וכן הלאה.

 

בעוד כולם צועקים חמס על כך שתכניות תמ"א יוצאות לפועל רק באיזור המרכז (בגלל כדאיות הקבלנים) ולא בפריפריה, לקבלנים ולגופים אחרים דווקא יש רצון טוב להוציא את התכניות לפועל ומה שתוקע את הכל פעם אחר פעם זו הבירוקרטיה.

 

אוכל להבהיר את עניין הסרבול בדוגמה מהשטח, בבניין שאותו אנו יוזמים בתל אביב. את המשא והמתן הראשוני עם הבעלים התחלנו במהלך שנת 2013. לאחר כשנה של דיונים ומו"מ אינטנסיבי נחתם הסכם בינינו לבין דיירי הבניין באמצע שנת 2015.

 

שמחים וטובי לב ניגשנו לעבודתנו הרבה בתכנון מפורט של הבניין ובמקביל נמשך המו"מ עם הדיירים המתנגדים. לבסוף הצלחנו לגשת למחלקת ההנדסה של עיריית תל אביב בספטמבר 2015 עם תכניות בניין ומסמכי רישוי.

 

במהלך 10 חודשים המתנו לדיון בוועדה לתכנון ובניה וכך ביוני 2016 התבשרנו כי העיר תל אביב עובדת שדרוג ומעתה יעבדו במתכונת של הגשה מקוונת. לקצר תהליכים ביקשו? כמובן שעלינו היה לייצר תוכניות חדשות ולהגישן מחדש, אצנו ורצנו והגשנו את התוכניות לאחר חודש.

 

בינתיים, השתנתה מדיניות חישוב השטחים של הוועדה ונאלצנו לשנות את התוכניות, לשבת מחדש לשולחן המו"מ עם הדיירים  ולהגיע לסיכומים חדשים. הצלחנו, המשכנו לאחר כשלושה חודשים של מו"מ עם הדיירים במסע הסיזיפי מול זרם הדרישות של תחנות הרישוי השונות בעירייה.

 

על מנת לתעתע בנו, משתנות דרישותיהן של התחנות בכל פעם, ומפאת התמשכות האירועים, מתחלפים העוסקים במלאכה ומשתנות הדרישות שלהם.

 

עד היום, 5 שנים מיום שהתחלנו את מסענו בפרויקט ו-3 שנים מאז שהתחלנו את מסע הרישוי בתל אביב לא עלתה בידנו האפשרות להתחיל בפרויקט התמ"א 38 בבניין.

 

 

תמ"א 38 נוצרה על מנת לתת פתרון לעשרות אלפי הבניינים שאינם עומדים בתקן רעידות האדמה ועלולים לקרוס על יושביהם במקרה של רעידת אדמה קשה. אילו היה תהליך הרישוי נעשה בזמן סביר כפי שהיה נהוג עד לפני כמה שנים, היו מחוזקים או מוחלפים מאות בניינים ועשרות אלפי אנשים היו חיים וישנים בבטחה.

 

נכון להיום כל מי שמתגורר בבניין שאינו בנוי על פי התקן מסתכן בחייו ומסכן את חיי יקיריו, אך מה באמת יכול לעשות התושב?

הבחירות המוניציפליות בכל עיר ועיר מתקרבות, זה הזמן שראשי העיריות יתנו את הדעת גם לנושא הזה, הכוח יכול לעבור לידיים של התושב רק אם גם הוא יצעק ויבקש תיקון.

 

 אגב: ביטוח נגד רעידות אדמה יש לכם?